dilluns, 30 de novembre de 2020

L'ingrés mínim vital no arriba

 

Logo Ingrés Mínim Vital

L'Ingrés Mínim Vital (IMV) ha estat una de les mesures estrella del Govern per a pal·liar els efectes socials de la pandèmia. De promesa electoral, va passar a decret llei tramitat amb urgència precisament perquè la població més vulnerable pogués fer front com més aviat millor a les conseqüències econòmiques de la crisi sanitària. "Hem d'estar feliços perquè estem donant resposta a una situació de desigualtat", va dir la socialista María Luisa Carcedo quan la prestació va tirar endavant en el Congrés el passat 10 de juny, amb el suport gairebé unànime de tota la Cambra (a excepció de Vox). No obstant això, quatre mesos després, aquesta ajuda segueix sense arribar a la majoria de llars que la sol·liciten: dels 976.000 expedients tramitats fins a octubre, només s'ha resolt el 34%, dels quals el 14% ha estat aprovat i el 20% rebutjat. Només s'ha resolt el 34% de les sol·licituds, de les quals el 14% ha estat aprovat i el 20% rebutjat És a dir, només 136.000 llars estan rebent o tenen aprovada l'ajuda, enfront dels 192.000 als quals se'ls ha denegat, segons dades de l’ Institut Nacional de la Seguretat Social proporcionades a aquest diari a través del portal de transparència. Quan es va posar en marxa, es calculava que arribaria a 850.000 famílies. La xifra d'expedients aprovats en aquests mesos és encara menor si no es tenen en compte les 74.100 llars als quals se'ls va concedir d'ofici res més posar-se en marxa la mesura, sense tramitació. Sense ells, només el 6,4% de les persones que han demanat l'IMV ha obtingut una resposta positiva en aquests mesos (62.313 persones). L'espera, a més, és molt diferent segons en quina província es tramiti. Santa Cruz de Tenerife, Toledo i Madrid són les que més retard acumulen, rondant el 75% d'expedients no resolts, mentre que Sòria és la que més està al dia (37%), també per ser la que menys sol·licituds.

Encara que el nombre de peticions tramitades ha augmentat considerablement des d'agost, quan només el 0,7% de les sol·licituds s'havia aprovat (sense comptar les d'ofici), continuen sent palpables les dificultats en la tramitació que arrossega des dels seus inicis aquesta ajuda. Les presses amb les quals es va posar en marxa van provocar que, en entrar en vigor, molts requisits anessin confusos i no hi hagués personal ni infraestructura suficient per a fer front a l'allau, allargant els terminis de resolució, que han hagut d’ ampliar-se de tres a sis mesos. Així, al tancament de la nòmina d'octubre, la Seguretat Social encara té pendents d'analitzar 482.000 expedients, i més de 160.000 casos que es troben a l'espera d'esmenar algun error o complementar documentació. Estan donant l'ajuda a persones que ni ho han demanat, d'ofici, mentre uns altres fa mesos (que ...) i no els diuen res "Les sol·licituds aprovades continuen sent insuficients, hi ha moltes persones que continuen esperant resposta des de juny o juliol, que estan sense ingressos, i ni tan sols saben per què no se'ls resol", explica Joaquín García, president de l'Associació Víctimes de l'Atur. "S'han corregit molta cosa que no tenien sentit, però continua havent-hi molt caos. Ara, per exemple, estan donant el IMV a persones que ni ho han demanat, d'ofici una altra vegada, mentre uns altres fa mesos (que ...) i no els diuen res. No li trobem explicació". A més, encara que el ministre d'Inclusió, Migracions i Seguretat Social, José Luis Escrivá, del qual depèn aquesta prestació, va augurar que la meitat d'expedients serien rebutjats per no complir els requisits, el que diuen les dades fins ara és que aquest percentatge és encara major: per cada dos expedients que s'aproven, es rebutgen tres.

Des del principi, aquest subsidi ha estat un maldecap per al ministeri, que va haver de posar en marxa la seva tramitació en temps rècord, ja que al cap de cinc dies d’apropar-se en el Congrés es va obrir el termini de presentació. Davant l'allau d'expedients, la Seguretat Social va oferir fer hores extra als seus funcionaris, però ni així va aconseguir controlar tot el que entrava. "Molts es van apuntar, però als tres o quatre dies van renunciar, perquè no donaven proveïment del temps que trigava cada expedient. És molt complex i hem anat aprenent sobre la marxa", explicava a l'agost a aquest diari Juan Zamora, secretari d'Organització de la secció estatal de l'INSS en CCOO i funcionari tramitador d'aquestes prestacions. La ministra d'Hisenda ha assegurat que continuen agilitant el tràmit i suprimint requeriments Durant aquests mesos, el ministeri ha anat modificant alguns dels requisits, com demanar un any cotitzat i cinc d'independència als menors de 30 anys, "però continuen deixant gent fora, com les persones que no tenen llar ni padró", denúncia García. A més, per a agilitar la tramitació del IMV, el ministeri d'Escrivá va subcontractar a l'empresa pública Tragsa a mitjan juliol —concretament, a la seva filial, Tragsatec— per 7,6 milions d'euros, qui va emprar a 500 tramitadors. No va ser suficient: a mitjan setembre, Hisenda va donar permís al ministeri d'Escrivá per a contractar 1.050 interins i resoldre el coll d'ampolla generat des que es va aprovar. Però tampoc així s'ha complert la meta proposada per Escrivá d'arribar a les 150.000 ajudes aprovades a la fi d'aquest mes. Aquest dimarts, la ministra d'Hisenda i portaveu del Govern, María Jesús Montero, va assegurar que continuen treballant per a agilitar el tap generat amb aquesta prestació i va defensar que s'ha produït un salt en les últimes setmanes, precisament agilitant tràmits i suprimint requeriments no imprescindibles, sense que això condicioni la "comprovació que el ciutadà compleix amb els requisits que s'estableixen perquè si no, seria injust en termes socials o en termes de la població general".

Font:ElConfidencial

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada